Carina Troxler, M.A.
currently on parental leave
Research assistant in the project EduGraphie | Context-Sensitive Videography for the Recording of Digital Transformation Processes in Schools and Teacher Education
Project
Edugraphie | Context-Sensitive Videography for the Recording of Digital Transformation Processes in Schools and Teacher Education
Curriculum Vitae
- since 09/2019: Research assistant in the project Edugraphie
- 2017-2019: Head of Organisation GetYourWings gGmbH in Berlin, focus: media education workshops in primary schools, training for teachers
- 2017: M.A. degree in media studies at the Rheinische Friedrich-Wilhelms-Universität Bonn, thesis on the topic of educational videos in schools
Research focus
- Digital media in the everyday life of teachers
- Agility and Education: Innovation in school and teaching development
- Videography in School & Teacher Education
Publications and congress contributions
- Neto Carvalho, I., Schiefner-Rohs, M., & Troxler, C. (2022). Eye-Viewing als Verfahren der erziehungswissenschaftlichen Medienforschung. Fokussierte Videographie mit Eye-Tracking-Technologie am Beispiel der Erforschung von medienbezogenen Praktiken in Schule und Unterricht. ZQF, 23(2), 262–277.
- Troxler, C., Neto Carvalho, I., & Schiefner-Rohs, M. (2022). Projekt EduGraphie: Durch Eye-Viewing medienbasierte pädagogische Praktiken von Lehrer*innen im Schulalltag sichtbar machen. In C. Kuttner & S. Münte-Goussar (Hrsg.), Praxistheoretische Perspektiven auf Schule in der Kultur der Digitalität (S. 261–278). Wiesbaden: Springer
- Stocker, R., & Troxler, C. (2021). Agil unterrichten mit dem Kanban-Board. ON - Lernen in der digitalen Welt. Künstliche Intelligenz, Heft 5, 32-33.
- Troxler, C., & Schiefner-Rohs, M. (2020). Medienbasierte pädagogische Praktiken - Digitale Medien im (beruflichen) Alltag von Lehrer*innen. In: K. Kaspar, M. Becker-Mrotzek, S. Hofhues, J. König & D. Schmeinck (Hrsg.), Bildung, Schule und Digitalisierung (S. 376-381). Münster: Waxmann.
- Troxler, C. [Rez.] (2020): Weiterbildung. Zeitschrift für Grundlagen, Praxis und Trends. 04/2018: Bildung messen. Luchterhand. In: Magazin erwachsenenbildung.at. Das Fachmedium für Forschung, Praxis und Diskurs. Ausgabe 40, 2020. Wien
- Troxler, C. (2020). Agile Praktiken von Lehrerinnen im schulischen Alltag. Ethnographische Studie im Spannungsfeld zwischen Tradition und Transformation. Posterpräsentation beim Doktorand*innenforum des Jungen Netzwerk Medienpädagogik, Bochum, September 2020.
- Troxler, C. (2020). Agilität in der Schule? Medienbasierte Praktiken im Alltag von Lehrer*innen. Vortrag auf der Stuttgarter Nachwuchstagung, Stuttgart, Mai 2020.
Contact
TU Kaiserslautern
Department of Social Sciences
Department of Education
Erwin-Schrödinger-Strasse, Building 57, Room 466
D 67663 Kaiserslautern
phone direct: +49 631 205 5907
mail direct: carina.heymann(at)rptu.de
Office hours: By appointment