Jan Spilski, Dipl.-Psych.

Research Scientist
Scientific Coordinator
Lecturer

Phone+49 (0)631 / 205 3629
emailjan.spilski@sowi.uni-kl.de
building57, Room 538

Curriculum Vitae

Since 2016Scientific Coordinator, Center for Cognitive Science (CCS), RPTU in Kaiserslautern (formerly TU Kaiserslautern)                                                                                                                            
Since 2014Lecturer, Distance and Independent Studies Center (DISC), University of Kaiserslautern
Since 2013Research Scientist, Cognitive and Developmental Psychology, University of Kaiserslautern
2006-2012Diploma in Psychology
Thesis: Cue based task switching: An efficient cognitive training tool for adults?

Research Grants

  2025 - 2028                

ALINA - Adaptiver Lernassistent für Intelligente Nachwuchsausbildung, gemeinsam mit Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Forschung, Technologie und Raumfahrt

2021 - 2025

MERLOT - MarkEtplace foR LifelOng educaTional dataspaces and smart service provisioning with Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Wirtschaft und Klimaschutz

2020 - 2025

Early Environmental quality and life-course mental health effects with apl. Prof. Dr. Maria Klatte and Prof. Dr. Thomas Lachmann funded by EU Horizon 2020

2020 - 2023

SmartHands - Blended Learning Lehrplattform für Aus- und Weiterbildner zum Einsatz smart-device-basierter Digitaler Medien in Lehrszenarien der manuellen Medizin und Therapie, gemeinsam mit Dr. Gabriele Bleser und Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

2020 - 2023

A-DigiKomp - Digitale Kompetenz und Souveränität Adoleszenter durch Micro Games adaptiv fördern, gemeinsam mit Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

2018 - 2021

BauPrevent- Digitale sensorgestützte Präventionsassistenz zur Vermeidung von Belastungsgefährdungen im Bau-Handwerk gemeinsam mit Dr. Gabriele Bleser und Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung 

2017 - 2020

D-MasterGuide - Entwicklung und Erprobung digitaler Lernstationen für den Medien-Kompetenzerwerb im Ausbau-Handwerk gemeinsam mit Jun.-Prof. Dr. Jochen Mayerl und Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

2017 - 2020

InKraFT– Inklusion in der beruflichen Bildung am konkreten Fall der KFZ-Mechatronik mittels Virtual Reality Technologie gemeinsam mit Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

2017 - 2020

ConWearDi (Construction – Wearables – Digization) – Digitalisierung von Baudienstleistungen und –prozessen mit Industrie 4.0-Technologien gemeinsam mit gemeinsam mit Jun.-Prof. Dr. Jochen Mayerl und Prof. Dr. Thomas Lachmann; gefördert vom Bundesministerium für Bildung und Forschung

 

PUBLICATIONS AND DOWNLOADS                                                 GOOGLE SCHOLAR PROFILE                                                     RESEARCH GATE PROFILE

Featured Publications

Spilski, J., Satchuk-Patricio, N., Zylowski, T., Hekele, F., Hettmann, W., Wölfel, M., Lachmann, T., & Henning, P. (2025). Evaluating the General Technology Acceptance Model (GTAM) in the Education Context: An Analysis of AI-Based Chatbot Acceptance Among Schoolchildren. In 2025 13th International Conference on Information and Education Technology (ICIET) (pp. 31–38). IEEE. Download here 

Spilski, J., Spilski, A., & Lachmann, T. (2025). “The Trust in AI-Mix: Technical, Legal and Ethical Requirements as well as Psychology”. In 2025 IEEE International Conference on Pervasive Computing and Communications Workshops and other Affiliated Events (PerCom Workshops) (pp. 219–224). IEEE. Download here

Beese, N. O., Dümke, L., Döll, Y. N., Reinhard, R., Spilski, J., Lachmann, T. & Müller, K. (2025). Feel me, hear me: vibrotactile and auditory feedback cues in an invisible object search in virtual reality. Behaviour And Information Technology, 1–12. Download here

Spilski, J., Lercher, P., van Kempen, E., Giehl, C., Dzhambov, A., Klatte, M., Schreckenberg, D. & EqualLife Sientific Team (2024). The importance of traffic noise exposure among other exposome variables on children’s wellbeing: Results from three studies across three countries [proceeding]. 53rd International Congress & Exposition on Noise Control Engineering (INTER-NOISE), Nantes, France.

Meghanathan, R. N., Ruediger-Flore, P., Hekele, F., Spilski, J., Ebert, A., & Lachmann, T. (2021). Spatial Sound in a 3D Virtual Environment: All Bark and No Bite?. Big Data and Cognitive Computing5(4), 79. Download here

Tristão, R., Lauand, L., Falcão, K., Brant, L., Fernandes, G., Costa, K., Spilski, J., Lachmann, T. (2021) Olfactory sensory and perceptual evaluation in newborn infants: a systematic review. Developmental Psychobiology, 63:e22201, 1-20. Download here.